Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

prophilharmonia-logo

<<  Februarie 2017  >>
 Lu  Ma  Mi  Jo  Vi  Sâ  Du 
    1  2  4  5
  6  7  8  91112
131415161819
2022232526
27     

Corul Filarmonicii “Banatul”a fost infiintat in anul 1951 si a activat in regim de voluntariat timp de patru ani. Formarea acestui cor a largit si a imbogatit mult sfera repertoriala a institutiei, el devenind o prezenta necesara in viata de concert, fapt pentru care in anul 1955 s-a decis  salarizarea coristilor si stabilirea in mod oficial a ansamblului coral profesionist al Filarmonicii “Banatul”. Pe parcursul acestei perioade, pana in 1972, corul a fost pregatit de catre Mircea Hoinic. Din vastul repertoriu vocal-simfonic parcurs de acesta amintim Dansurile polovtiene de A.Borodin, Simfonia a IX-a si Fantezia pentru pian, cor si orchestra de L.van Beethoven, Mama lui Stefan cel Mare de Gh.Dima, Requiem de G.Verdi, oratoriul Anotimpurile de J.Haydn si fragmente din oratoriul Cantarea padurilor de S.Sostakovici, lucrare care a marcat debutul oficial al corului pe data de 5/6 noiembrie 1955.

cor-filarmonica-banatul

Pe langa aceste lucrari vocal-simfonice s-a dorit totusi si un program a capella. Acest lucru a devenit realitate atunci cand Ion Romanu a venit in Timisoara si, fiind numit director al Filarmonicii (1957-1979), a preluat, impreuna cu Mircea Hoinic, si responsabilitatea pregatirii corului. Primul program coral propriu-zis a avut loc pe data de 28 martie 1957 – un medalion “Johannes Brahms”, program conceput si dirijat de Ion Romanu, iar primul concert coral integral, realizat tot de Ion Romanu, a avut loc pe data de 20 iunie 1957.

In 1961, corul Filarmonicii primeste vizita primilor dirijori oaspeti - Ion Pavalache (maestrul corului “Gavriil Musicescu” al Filarmonicii “Moldova” din Iasi) – colaborare care va dura multi ani, si bucuresteanul Vasile Pantea. Dintre acestia, Ion Pavalache si Ion Romanu au fost cei care s-au ocupat de pregatirea tanarului dirijor Diodor Nicoara, care in 1969 va prelua conducerea artistica a copului Filarmonicii Banatul.

Activitatea maestrului Diodor Nicoara in aceasta ipostaza se va desfasura pana in anul 2006, cu cateva mici intreruperi: in 1985 Diodor Nicoara este invitat, cu contract, sa preia conducerea corului Operei de Stat din Ankara, iar in perioada absentei sale conducerea corului a preluat-o temporar Ovidiu Giulvezan; acelasi lucru s-a intamplat si in perioada 1990-1992, cand implicat in viata parlamentara, Diodor Nicoara a predat pentru scurt timp bagheta dirijorului Damian Vulpe. Acesta a pregatit corul pentru concertul din 25 aprilie 1992, cand s-a interpretat Creatiunea de J. Haydn.

Cu toate acestea, Diodor Nicoara a avut o imensa contributie la dezvoltarea repertoriala si la cresterea statutului corului Filarmonicii timisorene: participarile corului la Festivalul national “Cantarea Romaniei” au fost incununate cu succese deosebite, el a realizat prima inregistrare romaneasca pe disc a unei liturghii (Casa de discuri “Electrecord” – Liturghia ortodoxa de Gh. Cucu), iar alaturi de corul de camera Sursum corda infiintat in 1992 si care cuprindea o parte din coristii Filarmonicii, in 1994 si 1995, a fost distins cu medalia de bronz si respectiv de argint la concursul coral de la Vatican. Alaturi de acestia a inregistrat si un compact discul - “La Steaua” -  care cuprinde 15 piese corale ale unor compozitori romani clasici si contemporani.

In 1997, cand Diodor Nicoara a inceput sa se gandeasca la un succesor potrivit, care sa fie purtatorul valoroaselor traditii corale din acest colt de tara, onorate prin maestrii sai Ion Romanu si Mircea Hoinic, resiteanul Iosif Todea s-a facut remarcat. De la debutul sau (27 noiembrie 1997) si pana in 2006, Iosif Todea a dirijat corul Filarmonicii alaturi si sub atenta indrumare a maestrului Diodor Nicoara. Din 2006 si pana astazi, bagheta dirijorala a corului ii apartine in exclusivitate maestrului Todea.

In cei peste 60 de ani de activitate, corul “Ion Romanu” al Filarmonicii din Timisoara asimileaza un impresionant si vast repertoriu atat vocal-simfonic cat si a cappella, din literatura universala si cea romaneasca, si in special din cea banateana. O distinctie aparte in viata de concert a corului le-au avut portretele compozitorilor romani: Filaret Barbu, Vasile Spatarelu, Stelian Olariu, Tudor Jarda, Sabin Dragoi, Iosif Velceanu, Nicolae Ursu, Felicia Donceanu s.a.