Avancronica de concert Vineri 17 octombrie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 17 Octombrie Ora 19
Al treilea concert simfonic al noii stagiuni îl are ca dirijor invitat pe maestrul Horia Andreescu care a propus un program cu trei compoziţii ale unor creatori ruşi.
Vom asculta Uvertura 1812, de P.I. Ceaikovski, Concertul pentru vioară şi orchestră nr.1 în la minor op.77 şi Dansurile simfonice op.45 de Serghei Rahmaninov.
Uvertura 1812 a fost scrisă de Ceaikovski cu prilejul sfinţirii Catedralei din Moskova, în care descrie victoria armatei ruse asupra armatelor lui Napoleaon care invadase Rusia. Ca într-un scenariu de film se poate imagina cum la început într-o atmosferă de imn liturgic este invocat ajutorul divin pentru eliberarea de sub ocupaţia franceză care invadase Moskova în septembrie 1812. Se aude imnul francez — Marseilleza — o licenţă artistică deoarece abia în 1870 cântecul a devenit imn al Franţei. La fel, imnul ţarist pe care-l auzim la sfârşitul lucrării, care a fost adoptat doar în 1833. Urmează bătălia, unde auzim frânturi din acest imn şi deasemenea părţi din fanfara trupelor călare ale ţarului. La sfârşit se aud salve de puşcă şi lovituri de tunuri care marchează victoria şi izgonirea armatelor franceze.
Avancronica de concert Vineri 10 octombrie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 10 Octombrie Ora 19
În cadrul schimburilor culturale cu Republica Moldova, la Timişoara, vom avea prilejul să ascultăm creaţii ale unor compozitori moldoveni, dar şi să cunoaştem arta a doi reprezentanţi de frunte ai acestei culturi. Pentru că titlul acestui concert este — Muzica românească de pe ambele maluri ale Prutului, la finalul concertului vom asculta şi o lucrare a unui compozitor din Bucureşti. Vineri, 10 octombrie, la pupitrul dirijoral al orchestrei noastre simfonice se va afla maestrul Gheorghe Mustea din Chişinău. Seara muzicală va debuta cu lucrarea sa — Concert pentru orchestră. Mustea s-a născut la 1 mai 1951 în Mândreşti, Teleneşti. Este compozitor, dirijor şi muzicolog, profesor universitar, Laureat al Premiului de Stat, Doctor Honoris Cauza al Universităţii de Studii Aplicate din Moldova. A compus muzică simfonică, de operă, vocal-simfonică, instrumentală şi corală. Multe dintre creaţiile sale ne dezvăluie preocuparea aprofundată pentru materialul care exprimă filoane şi esenţe ale creaţiei folclorice ale pământului din care se trage. Vom observa acest lucru şi în compoziţia pe care o prezintă publicului timişorean.
Avancronica de concert Vineri 3 octombrie
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 3 Octombrie Ora 19
Vineri, 3 octombrie, Filarmonica Banatul va inaugura stagiunea de concerte 2014-2015. La pupitrul dirijoral al debutului de stagiune se va afla maestrul Radu Popa, care a ales ca împreună cu orchestra simfonică să ofere publicului timişorean două lucrări de mare interes. Ele pun în valoare atât măiestria compoziţională a creatorilor, cât şi măiestria şi virtuozitatea orchestrei noastre.
În prima parte a serii vom asculta Variaţiunile pe o temă de Haydn, de Johannes Brahms. Tehnica variaţiunilor pe o temă a oferit întotdeauna compozitorilor afirmarea inventivităţii creatoare. Transfigurarea şi simfonizarea unor idei muzicale demonstrează peremptoriu nivelul culturii muzicale, fanteziile creatoare şi trăirile personale ale fiecăruia. Lucrarea pe care o vom asculta nu este prima de acest fel din creaţia lui Brahms. Arta sa variaţională a debutat cu şirul de variaţiuni pentru pian şi a culminat cu variaţiunile din finalul Simfoniei a IV-a. În titlu, muzicologii spun că s-a strecurat o mică greşeală, în sensul că frumoasa temă este o veche melodie de coral a unui compozitor anonim, mai precis Coralul Sfântului Anton, pe care Haydn a folosit-o, îmbunătăţind-o puţin. Brahms a găsit-o în manuscrisele deţinute de biograful lui Haydn — F.Pohl. Sunt de urmărit cu atenţie aceste opt variaţiuni pe care compozitorul le încununează cu un Final în chip apoteotic. Vom avea sentimente diferite cu fiecare variaţiune, uneori amuzaţi, alteori impresionaţi de virtuozitatea scriiturii şi a interpretării orchestrale. Au fost publicate două versiuni — una pentru două piane desemnată op. 56b şi alta, orchestrală op.56a. Prima audiţie a fost în 1873, la 2 noiembrie, la Viena, unde a fost primită cu ovaţii. Acelaşi succes l-a avut după aceea, la 5 februarie 1874, în celebra sală Gewandhaus din Leipzig. Până azi lucrarea a avut o remarcabilă carieră pe scenele de concert, fiind iubită de publicul meloman.
TimOrgelFest 2014
TimOrgelFest 2014
Festivalul Timorgelfest 2014 se desfășoară în perioada 17 septembrie - 31 octombrie 2014 pe trei orgi timișorene, instrumente muzicale de valoare dar și de structură diferită astfel încât să poată fi acoperită zona stilisticii muzicale de la Baroc la muzica modernă contemporană.
Click aici pentru a descarca brosura!