Avancronica de concert Vineri 16 Mai
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 16 Mai Ora 19
Concertul de închidere a festivalului Timişoara Muzicală va fi dirijat de maestrul David Crescenzi, care ne propune un final de festival senin, în deplină armonie cu erupţia de culori a primăverii. Prima piesă din program, un „jeu d’esprit”, este Simfonia nr.1 în re major op.25 de Serghei Porkofiev. Se numără printre cele mai populare lucrări ale compozitorului rus, fiind cunoscută sub numele de Simfonia clasică. Până la ea scrisese doar lucrări pentru pian şi s-a hotărât, contrar evoluţiei muzicii în aceea vreme, să compună o lucrare simfonică în stil clasic. În amintirile lui, legate de această simfonie, se găsesc referiri la Joseph Haydn. Este o capodoperă care ne umple spiritual cu frumuseţea pură a muzicii. Ne incită la bucurie şi chiar la participare entuziastă. Ocolind perimetrul romantic, această lucrare de referinţă pentru începutul de secol XX (apărută în 1917) este o muzică modernă ce se sprijină pe temeiul vechilor tradiţii clasice. Prokofiev adună într-o albie neoclasică o bună parte dintre orientările antiromantice. În superba simplitate - totuşi complexă- simfonia ne arată un compozitor care inovează cu talent, nu transferă implicit formule ale trecutului, ciîncearcă găsirea unor soluţii artistice pentru noi orizonturi. În lucrare nu există acţiuni dramatice, forţe contrare conflictuale, final apoteotic. Nu găsim nici măcar un singur acord minor. Şi totuşi simfonia a fost şi este iubită de public.
Avancronica de concert Joi 8 Mai - Vineri 9 Mai Ora 19
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Joi 8 Mai - Vineri 9 Mai Ora 19
Două concerte succesive pe scena sălii Capitol. Joi, sub conducerea maestrului Aurel Manciu, avem parte de un concert de muzică din filme şi muzicaluri. Orchestra de suflători a Filarmonicii „Banatul” va interpreta extrase din coloanele sonore ale unor filme de succes cum ar fi Războiul stelelor, Vrăjitorul din Oz, Piraţii din Caraibe etc. De asemenea, va fi prezentat portretul compozitorului Andrew Loyd Webber. Născut în 1948, Baronul Lloyd Webber, titlul cu care a fost înnobilat de Regina Elisabeta a II-a în 1992, a fost cel mai de succes compozitor de muzicaluri al generaţiei sale, matricele compoziţiilor sale fiind considerate paradigme de urmat. În West End şi pe Broadway, multe dintre cele 13 muzicaluri compuse au ţinut afişele peste 10 ani. Probabil că unii dintre noi nici nu am ştiut că a semnat muzica la filme foarte reuşite pe care le-am văzut precum — Jesus Christ Superstar (1970), Evita (1975), Cats (1981), Song and dance (1982), The Phantom of the Opera (1986), Sunset Boulevard (1993), The beautiful Game (2000), The Woman in White (2004) sau The wizard of Oz, o adaptare în 2011 a filmului cu acelaşi nume din 1939, ca să enumerăm doar o parte dintre ele. Multe melodii din aceste filme au devenit hituri. Cu toate aceste reuşite celebre şi a zecilor de premii ce i-au fost acordate, a fost acuzat de plagiat, compozitorul olandez Louis Anddriessen spunând, printre altele, că nici măcar o notă muzicală nu i-ar aparţine. A fost căsătorit de trei ori, a doua soţie fiind celebra Sarah Brightman.
Avancronica de concert Joi 25 APRILIE Ora 19
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Joi 25 APRILIE Ora 19
Serghei Eduardovici Bortkiewicz a fost un compozitor de origine poloneză a cărui muzică se va auzi pe scena Capitol pentru prima oară, vineri 25 aprilie. S-a născut la Karkiv, azi aflat pe teritoriul Ucrainei, la 28 februarie 1877. S-a pregătit pentru muzică în oraşul natal, apoi la Petersburg şi mai apoi la Conservatorul din Leipzig. A fost un foarte bun pianist, dar era mai apreciat ca şi compozitor, activitate de care s-a ocupat serios doar când s-a stabilit la Berlin. Compoziţiile sale, mai ales cele pentru pian, poartă amprenta compoziţiilor lui Chopin, Liszt, iar pe parcursul evoluţiei sunt sesizate şi influenţe din Ceaikovski şi Rahmaninov. Nu a fost afectat deloc de tendinţele modernismului exagerat în muzică, la modă pe atunci. La vârsta de 75 de ani a suferit de o boală la stomac şi la sfatul unor medici a decis să se opereze. Nu şi-a mai revenit şi a decedat în octombrie 1952, la Viena. Concertul său pentru pian şi orchestră nr.3 în do minor, op.32, care va deschide seara muzicală de vineri, ne va arăta un om sentimental în prezentarea melodiilor, un liric, un nostalgic. Concertul va fi interpretat de pianistul Ştefan Doniga.
Avancronica de concert Joi 17 APRILIE Ora 19
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Joi 17 APRILIE Ora 19
Joia Patimilor sau Joia Neagră este ziua când Iisus Hristos le-a spălat picioarele ucenicilor săi în semn de mare smerenie şi i-a trimis să pregătească Sărbătorile Pascale. În această zi plină de semnificaţii pentru creştini, Filarmonica „Banatul” oferă o seară de muzică în care locul central îl ocupă Marea Misă în do minor KV 427 pentru solişti, cor şi orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart. În prima parte vom urmări Suite Pastorale compusă de Alexis-Emmanuel Chabrier şi Concertul pentru pian şi orchestră în sol major op.M83 de Maurice Ravel.
Chabrier a făcut parte dintr-o familie veche, ai cărei membrii erau cunoscuţi în partea centrală a Franţei drept oameni veseli, pasionaţi, buni dansatori şi cu preocupări în domeniul ştiinţelor. Emmanuel a primit lecţii de muzică de la 5 ani, iar la 16 ani compunea valsuri, polci, muzică pentru saloane. Era considerat compozitor autodidact. A avut un şoc în momentul când, fiind la Bayreth, a ascultat opera Tristan şi Isolda a lui Richard Wagner. De atunci, demisionând din postul de la Ministerul de interne, s-a dedicat în totalitate compoziţiei. Suita pastorală pe care o vom asculta în debutul concertului de joi, este primul fruct după călătoria la teatrul lui Wagner. Fiecare piesă din suită este simplă, robustă, plăcută şi foarte bine orchestrată. Ea a influenţat o generaţie întreagă de compozitori francezi, printre care Ravel şi Poulenc. A murit la 53 de ani suferind de o paralizie generalizată. Conservatorul de muzică, dans şi dramă din Clermont Ferrand îi poartă numele.