Avancronica de concert Vineri 21 FEBRUARIE Ora 19
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 21 FEBRUARIE Ora 19
Concertul simfonic al Filarmonicii „Banatul” din 21 februarie va fi condus de maestrul Gheorghe Costin şi conţine următorul program: Sarabandă, Gigă şi Badinerie, suită pentru orchestră de corzi de Arcangelo Corelli, Concertul pentru fagot şi orchestră în fa major de Johann Nepomuk Hummel şi Serenada nr.2 în la major.op.16 de Johannes Brahms. Unul dintre marii maeştrii ai lumii muzicale a secolului XVII, Corelli, s-a născut la Fusignano, Italia, în 1653. Violonist, compozitor şi profesor, el a influenţat în mod decisiv dezvoltarea muzicii baroce, atât în ţara sa cât şi în Europa. Era foarte cunoscut ca violonist, pentru tonul său cu totul excepţional, dar şi prin compoziţiile sale, care erau interpretate în toate centrele muzicale. Marii compozitori din generaţiile următoare au studiat lucrările sale şi s-au inspirat din ele. Johann Sebastian Bach a studiat cu admiraţie compoziţiile lui, iar una dintre fugile sale este direct inspirată dintr-un opus compus în 1689. Deşi nu Corelli a inventat forma de Concerto Grosso, el i-a revigorat potenţialităţile şi a popularizat-o, compunând mai multe colecţii care au devenit mai apoi modele urmate de alţi creatori, Vivaldi şi Händel fiind cei mai cunoscuţi. Lumea muzicală de atunci îl denumea „Descoperitorul tehnicii moderne a viorii”, „Primul mare violonist al lumii”, sau „Tatăl formei Concerto Grosso”. Cele trei lucrări pe care le vom asculta sunt mici bijuterii, care se disting prin frumuseţe şi simplitate.
Avancronica de concert Vineri 7 FEBRUARIE Ora 19
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 7 FEBRUARIE Ora 19
Preclasici şi clasici în concertul simfonic al Filarmonicii „Banatul” din 7 februarie. Vom asculta cele două concerte pentru violoncel compuse de Joseph Haydn, Concertul pentru două violoncele şi orchestră de Georg Friedrich Haendel şi în final Simfonia nr.36 în do major KV 425 de Wolfgang Amadeus Mozart.
Concertul în do major pentru violoncel şi orchestră nr.1 se datorează prieteniei lui Haydn cu primul violoncelist al orchestrei Prinţului Esterházy, Joseph Weigel, căruia i l-a dedicat. Notele au dispărut după conceperea concertului, în jurul anului 1765, dar un muzician pe nume Pulkert a descoperit o copie la Muzeul Naţional din Praga. Concertul este mai miniatural şi are un ansamblu de acompaniament destul de redus. El va fi interpretat de violoncelista Alexandra Guţu.
Avancronica de concert Vineri 31 IANUARIE Ora 19
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 31 IANUARIE Ora 19
Maestrul Yun Hyun Jin va dirija concertul simfonic din ultima zi a lunii ianuarie. Programul ales este Uvertura la Opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, Concertul pentru violă şi orchestră în re major de Franz Anton Hoffmeister şi Simfonia nr.104 în re major de Joseph Haydn.
Scrisă într-o singură seară, uvertura poate fi recunoscută ca fiind aparţinătoare operei pentru că are câteva elemente muzicale comune cu aceasta. Chiar începutul, cu acordurile sale ameninţătoare, care anunţă tragicul sfârşit al cuceritorului de inimi, îl vom regăsi în operă spre sfârşitul actului II, când statuia—fantomă a Comandorului, ucis de Don Giovanni, apare să răzbune crima asupra sa şi crimele figurate săvârşite asupra inimilor înşelate. Premiera operei a avut loc la Praga, (la 19 octombrie 1787) unde cu un an înainte Mozart şi libretistul său, Lorenzo da Ponte, au avut un imens succes cu opera Nunta lui Figaro.
Avancronica de concert Vineri 24 IANUARIE Ora 19
Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 24 IANUARIE Ora 19
În timp ce o parte a colectivului Filarmonicii „Banatul” se află în Franţa pentru a interpreta opera „Tosca” a lui Puccini, ceilalţi, rămaşi acasă, ne vor prezenta vineri, 24 ianuarie, un medalion Beethoven, un fel de continuare a muzicii de săptămâna trecută. De această dată în mijlocul muzicienilor se va afla maestrul Misha Katz. În deschidere, pianistul Timur Sergeyenia va interpreta Concertul nr.4 în sol major pentru pian şi orchestră de Ludwig van Beethoven. Acest concert care se apropie ca popularitate de renumitul concert Imperialul, nr.5, a fost compus între anii 1805-1806. Beethoven l-a prezentat pentru prima oară în martie 1807, într-o audiţie privată la Castelul Prinţului Lobkowitz. Premiera oficială s-a petrecut la Viena în 1808. A fost ultima dată când Beethoven a apărut în public ca solist cu orchestra. Concertul a fost dedicat Arhiducelui Rudolph, prieten, elev al său şi mare patron al artelor. Prezentat la premiera de la Viena într-un concert de patru ore, el nu a avut ecoul pe care-l merita, trecând în uitare până când tânărul Felix Mendelsohn Bartoldy, l-a prezentat la Leipzig, în 1834. Prezent acolo, Robert Schumann a rămas transfigurat de frumuseţea acestui concert. La ieşire spunea — „Stăteam pe locul meu înmărmurit, fără să mi se mişte niciun muşchi, uitând aproape să respir”.