Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 14 Noiembrie Ora 19

Oricât de diverse ar fi gusturile melomanilor, considerăm că programul simfonic de vineri, 14 noiembrie, este suficient de variat pentru a răsplăti dorinţele tuturor. Avem doi solişti, o violonistă şi un pianist, care vor interpreta lucrări de virtuozitate foarte iubite de public, o primă audiţie, o compoziţie audiată anul trecut la Timişoara şi lucrarea unui compozitor celebru din America, creaţie faimoasă în întreaga lume. Lucrarea cu care debutează concertul este Suite Indigo de Thierry Huillet, o înşiruire de piese foarte colorate, subtitlurile oferindu-ne destule informaţii despre caracterul fiecăreia: Parade, Obsession, Sahara, King Ubu, Last Tango, Got the blues?, Wall Street, Music Hall, Pure love şi Vertigo. O vom asculta în primă audiţie la Timişoara. Următoarele trei lucrări sunt piese de mare popularitate pentru vioară şi orchestră care vor fi interpretate de violonista Clara Cernat. Prima este Meditaţie de Jules Massenet. Compozitorul, cu excepţia unor suite, a compus doar opere, fără să fie interesat de muzica orchestrală care se cântă pe scenele de concert. Iată că prin această piesă minunată el ajunge foarte des pe aceste scene. Meditaţie face parte din opera Thӓis compusă în 1894 şi care se bazează pe o nuvelă a lui Anatole France. Ca şi în alte opere ale sale, Massenet îşi pune întrebări în legătură cu dragostea sacră şi cea profană. Răspunsul este preferinţa sa pentru iubirea sacră, căci Meditaţie este un adevărat imn pentru dragostea cerească şi eternă.

Urmează o plăcută surpriză pentru publicul din Timişoara — Balada lui Ciprian Porumbescu, pe care Clara Cernat o va interpreta în aranjamentul orchestral al lui Thierry Huillet, soţul ei. Acest cântec de suflet al românilor nu are nevoie de prezentare. Prezentarea frumuseţilor sonore ale reginei instrumentelor se va încheia cu Cântece lăutăreşti op.20 de Pablo de Sarasate. Mare virtuoz al viorii, Sarasate a compus această piesă, iubită şi cunoscută de toţi violoniştii, în 1878 şi a avut premiera la Leipzig, în Germania. Există şi o imprimare realizată chiar de autor în 1904.

Câteva cuvinte despre cei doi invitaţi ai concertului simfonic de vineri. Thierry Huillet este un compozitor francez, născut la Toulouse în 1965. S-a afirmat ca un pianist de excepţie, câştigând mai multe premii internaţionale. Împreună cu soţia sa Clara Cernat, violonistă din România, a format un duo foarte cunoscut şi apreciat. A început să compună lucrări destinate muzicii de cameră, în special pentru formaţia sa de duo, apoi şi lucrări destinate orchestrei simfonice. Printre aceste lucrări de dimensiuni mai reduse se înscrie şi Ombress, o compoziţie dedicată marelui compozitor francez Claude Debussy, pe care o vom asculta în continuare. Concertul condus de maestrul Radu Popa, se va încheia cu faimoasa „Rapsody in blue”de George Gershwin, la pian fiind Thierry Huillet.

De necrezut, Gershwin povesteşte în scrierile sale că celebra „Rapsody in blue”s-a născut în tren şi pe când zgomotul ritmic al vagonului îl pisa la cap, din lăuntrul larmei obsedante a auzit în urechi muzica dela început la sfârşit, a intuit întreaga construcţie a rapsodiei. El precizează că nu temele le-a auzit, probabil le descoperise deja, ci întreaga compoziţie, ca un întreg. Premiera a avut loc într-o după-amiază de februarie a anului 1924. Paul Whiteman şi orchestra sa intitulată Palais Royal Orchestra a interpretat rapsodia în concertul pe care l-a denumit Un experiment în muzica modernă. A fost un moment care l-a făcut celebru pe Gershwin, a revoluţionat muzica americană şi mai apoi pe cea internaţională. Unii muzicieni fericiţi că au un compozitor cu adevărat american, au spus că acest om remarcabil a scos o lady din jazz şi a introdus-o în sistemul muzicii culte. Atunci, la premiera de la Aeolian Hall din New York City, au fost prezenţi muzicieni de renume printre care John Phillip Sousa şi Sergei Rahmaninov.

Mircea Tătaru