Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

ProPhilarmonia

<<  Octombrie 2018  >>
 Lu  Ma  Mi  Jo  Vi  Sâ  Du 
  2  4  6
  8111314
15161821
2223242728
293031    

Filarmonica „Banatul” Avancronica de concert Vineri 14 septembrie

Un minunat concert vocal-simfonic se va desfăşura vineri, 14 septembrie.

Va fi un medalion Wolfgang Amadeus Mozart, când melomanii vor putea asculta Regina Coeli, Recviemul în re minor şi Ave Verum Corpus.

Regina Coeli a fost compus în slava Sfintei Fecioare Maria. Este un cântec liturgical de tipul celor care se aflau în repertoriul Gregorian. Mozart a compus trei variante, destinate a fi cântate în Catedrala din Salzburg. Primele două, scrise înainte de acea pe care o vom asculta, au numere de catalog 108, respectiv 127. În ianuarie 1779, Mozart s-a întors la Salzburg unde a primit postul de organist la curte. Atunci a început să compună celebrele Misa Încoronării, Misa Solemnis, şi ultima versiune pentru Regina Coeli. Vom putea observa la această lucrare, cum partiturile soliştilor se integrează perfect în întreg şi cum alternează armonios părţile soliştilor cu ale corului. Ea are în catalogul lucrărilor mozartiene numărul 276.

Recviemul în re minor K.V.626 pentru solişti vocali, cor şi orchestră a fost ultima lucrare a marelui geniu al muzicii, cântecul său de lebădă. Deşi a fost comandat de Contele Walsegg-Stupach, în fapt se poate spune că Mozart l-a compus pentru propriile funerarii. Era foarte bolnav, avea mereu febră şi se simţea din ce în ce mai rău. Nu a reuşit să-l termine, murind la 5 decembrie 1791, la doar 35 de ani. A mai avut putere, cu o zi înainte, să le cânte unor prieteni părţi din neterminatul Recviem. După moartea lui Mozart, soţia sa, Constanze, l-a rugat pe unul dintre studenţii compozitorului să completeze lucrarea, şi Franz Süssmayr a făcut-o cu destul talent, compunând chiar el sau folosind schiţele maestrului şi reluând unele părţi. Trebuie să-i informăm pe admiratorii muzicii lui Mozart, că marele geniu al muzicii nu a fost îngropat în groapa comună. „Common grave”, cum s-a scris în cronica vremii însemna că a fost îngropat în cimitirul comunal. Probabil că soţia lui, Constance, nu a plătit suma necesară pentru a fi îngropat în cimitirul aristocraţilor. Ea nici nu a fost la înmormântare. Arătăm cu deosebită emoţie că părerea unanimă a muzicologilor este că Mozart s-a stins cu opt măsuri înainte de a termina Lacrimosa, una dintre paginile cele mai minunate ale lumii muzicale.

Concertul se încheie cu motetul Ave Verum Corpus, K. 618, compus în 1791, când se afla în lucru la Opera „Flautul Fermecat”.

Mozart l-a compus pentru prietenul său Anton Stoll, directorul muzical al bisericii St. Ştefan din Baden, lângă Viena. El se afla la Baden pentru a o vizita pe Constance, care aştepta al şaselea copil al lor. Manuscrisul ne arată o muzică simplă, frumoasă, fără indicaţii suplimentare. Doar indicaţia de sotto voce la început. După 6 luni, geniul muzicii s-a stins.

Ave Verum Corpus l-a inspirat pe Liszt când a compus Evocaţia Capelei Sixtine, şi pe Ceaikovski în suita orchestrală — „Mozartiana”. Îşi dau concursul soliştii Alina Todea, soprană, Florentina Onica, mezzosoprană, tenorul Daniel Zah, basul Lucian Oniţa, orchestra simfonică şi corul „Ion Românu” pregătit de maestrul Iosif Todea.

Dirijorul concertului va fi maestrul Daniel Manasi.

Mircea Tătaru

Festivalul de Muzica Veche Timisoara

Festival Muzica Veche 2018