“Concertul simfonic din 25 noiembrie va fi gฤzduit de Sala โMihai Perianโ a Liceului de artฤ โIon Viduโ. Sub conducerea muzicalฤ a maestrului Sergey Simakov vom asculta Mica suitฤ pentru orchestrฤ de Claude Debussy, Concertul pentru violoncel ลi orchestrฤ รฎn do major op.37 de Erich Wolfgang Korngold ลi Simfonia nr.4 รฎn si bemol major op.60, de Ludwig van Beethoven.
รntre anii 1886 ลi 1889 Debussy a compus o micฤ suitฤ pentru pian la 4 mรขini, premiera avรขnd loc la 2 februarie 1889. La pian erau compozitorul ลi Jacques Durand, celebrul editor ลi publicist. Probabil, acesta a comandat lucrarea pentru cฤ este clar un contrast destul de mare รฎntre aceastฤ lucrare simpluลฃฤ ลi operele moderniste ale lui Debussy. Aceasta era accesibilฤ ลi lui Durand. Dupฤ premierฤ lucrarea a fost prezentatฤ รฎn mai multe transcripลฃii, dar รฎn 1907, prietenul compozitorului, Henri Bรผsser, a orchestrat suita pentru ansamblu mare, publicatฤ mai apoi de Durand (A. Durand&Fils). Mare admirator al poetul Paul Verlaine, Debussy s-a inspirat din poetica acestuia nu numai รฎn suitฤ, dar ลi รฎn mare parte a compoziลฃiilor sale. Aici, cele douฤ poezii luate ca sursฤ de inspiraลฃie fac parte din volumul Serbฤrile galante. Ele evocฤ atmosfera aristocraticฤ de la ลฃarฤ, undeva รฎn secolul al XVIII-lea, amintind de picturile lui Jean-Antoine Watteau. Este o atmosferฤ de romantism melancolic, ลi รฎn ciuda unui ton optimist, are aerul unor promisiuni neรฎmplinite.
Anul acesta, la finele lui aprilie, am ascultat Concertul pentru vioarฤ de Korngold. Spuneam atunci cฤ multe dintre compoziลฃiile sale conลฃin elemente din muzica sa de film ลi cฤ nu doar รฎn Concertul pentru vioarฤ gฤsim asemenea teme, dar ลi รฎn Concertul pentru violoncel รฎn do major op.37.
รn 1946 apare filmul Deception, o melodramฤ despre iubirea a trei oameni, un compozitor/dirijor, un violoncelist ลi o compozitoare/pianistฤ. รn roluri au jucat Claude Rains, Paul Henried ลi celebra Bette Davis. Se pare cฤ interpretarea falsฤ a lui Paul a fost extrem de bunฤ, un playback reuลit. Violoncelista care a รฎnregistrat partea de violoncel a fost Eleanor Aller, o foarte bunฤ instrumentistฤ, violoncelistฤ la Studiorile Warner Bross ลi membrฤ รฎn Hollywood String Quartet. Partitura a fost dezvoltatฤ ลi publicatฤ. De multe ori concertul a fost executat รฎn diferite oraลe, acompaniat de orchestra din Minnesota. De fiecare datฤ dupฤ concert se rula รฎn salฤ filmul. Concertul este o lucrare dramaticฤ, furtunoasฤ, cu sunete strฤlucitoare de harpฤ, cu solouri de flaut ลi percuลฃie expresivฤ. Descoperim ลi melodii lirice de o frumuseลฃe rฤpitoare. Existฤ ลi o parte anecdoticฤ. La cadenลฃa concertului sunt pasaje dificile de decime, aproape imposibil de executat. Pentru a ieลi bine, Eleanor a รฎnregistrat de mai multe ori pasajele. La marele dineu de dupฤ realizarea peliculei, se spune cฤ marele violoncelist Gregor Piatigorsky, care avea mรขini enorme, l-ar fi รฎntrebat pe Paul Henreid cum de a reuลit sฤ mimeze aceste pasaje?
Solistul concertului de vineri seara va fi violoncelistul Bryan Cheng.
Pe nedrept consideratฤ ca intermediar รฎntre titanicele simfonii, a III-a โEroicaโ ลi a V-a โA destinuluiโ, Simfonia a IV-a, deลi a fost compusฤ aproape paralel cu a V-a, este mult mai liniลtitฤ, mai limpede, totuลi profundฤ ลi plinฤ de spirit, parcฤ ocupรขnd un loc imediat dupฤ Simfonia a II-a. La fel precum vorba din popor care spune cฤ atenลฃia acordatฤ copilului mijlociu este mai redusฤ, aceastฤ simfonie aflatฤ รฎntre doi giganลฃi este รฎntรขlnitฤ mai rar pe scenele de concert. Deลi nu este o capodoperฤ, mulลฃi melomani au demonstrat, ascultรขnd-o, un cald ataลament. รn anul compunerii ei, 1806, Beethoven a creat multe lucrฤri devenite celebre โ trei din cvartetele de coarde din ciclul Razumovsky,ย a revizuit opera Fidelio cu noua uverturฤ Leonora III, Concertul pentru vioarฤ, Concertul nr.4 pentru pian ลi cum am amintit, Simfonia V-a. Astfel, Simfonia IV-a ne รฎndeamnฤ sฤ ne imaginฤm cฤ perioada รฎn care a fost compusฤ a fost cea mai fericitฤ din viaลฃa titanului muzicii simfonice”.
Mircea Tฤtaru