Dirijor: GABRIEL BEBEȘELEA
Harold C. Schonberg îl descrie în cartea sa „Vieţile marilor compozitori” drept un om scund, chel, cu un chip de fanatic, cu o faţă cu contururi aspre, mesianic. Avea însă ochi mari, strălucitori, magnetici. El simţea că are o misiune de îndeplinit. Schönberg a făcut revoluţie şi anarhie în universul sonor prin inventarea unei noi ordini în lumea celor 12 sunete. El nega rolul tonalităţii, a centrelor tonale pregnante, afirmând ordinea serială. Mai simplu, afirma democraţia în rândul sunetelor, remarcând doar înşiruirea la liberul arbitru a celor 12 sunete compunând şi combinând seriile în mod speculativ. Pentru a nu-i speria pe iubitorii muzicii, pe care-i invităm cu drag la deschiderea stagiunii, spunem că lucrarea pe care o vom asculta, nu se înscrie în noua concepţie, ci este compusă cu aproximativ 8 ani înainte. El spunea că primele compoziţii cu acest nou stil le-a compus după anul 1908. În anul 1933, odată cu instaurarea nazismului în Germania, Schönberg emigrează în Statele Unite ale Americii părăsind pentru totdeauna Austria, Germania, de fapt Europa, vechiul continent al culturii şi artei.
A murit la 13 iulie 1951 în America, tocmai când mesajul lui ajunsese să domine gândirea tuturor compozitorilor de avangardă din lume.
La vârsta de 26 ani Schönberg compune o cantată gigant, Gurrelieder, fară număr de opus. S-a inspirat dintr-un poem dramatic scris de danezul Jens Peter Jacobsen, care era parte a unei nuvele cu numele de Flori de cactus. A scris-o având şi el doar 21 de ani. Era în 1868. Este povestea a cinci prieteni care se adună pentru înflorirea, tot la nouă ani, a unui cactus rar. Ei aşteaptă cu înfrigurare apariţia florii, în timpul nopţii, pentru că este o floare de noapte, timp în care ei recită poezii sau spun poveşti. Ultima poezie, legendară, Gurrelieder, povesteşte despre pasiune, gelozie, moarte tragică, condamnare, căutarea nesfârşită a iubirii dincolo de moarte şi despre eventuala înviere a spiritului uman prin forţele vindecătoare ale naturii.
Este vorba despre o legendă medievală care ne spune despre dragostea regelui Waldemar pentru frumoasa Tove Ei se întâlneau în castelul acestuia, Gurre, special construit pentru iubita sa. (Azi, castelul aflat în ruină este total uitat în Danemarca). Regina Helvig încearcă să o asasineze pe Tove folosindu-se de amantul ei. Nu numai că reuşeşte, dar îl omoară şi pe rege, pe când se întorcea la castel. Legenda spune că multă vreme, localnicii erau îngroziţi de goana fantastică a spiritelor celor doi, care, în veşnicia morţii se urmăreau şi se căutau fără încetare. Cantata cuprinde trei mari secţiuni. În prima, după un amplu preludiu orchestral urmează solourile de dragoste, alternativ, ale celor doi îndrăgostiţi. Secţiunea se încheie tot cu un preludiu orchestral, urmat de vocea porumbelului pădurii care prevesteşte sumbru moartea Tovei. În secţiunea a doua, mai scurtă, se aude cântecul trist al lui Waldemar, şi el precedat de un preludiu de orchestră. În secţiunea finală este descrisă goana dezlănţuită a spiritelor morţilor, în frunte fiind chiar cel al regelui, spre găsirea spiritului iubitei sale. Urmează un fapt inedit în muzică, aşa-numita vorbire intonată, o modalitate interesantă de a trata vocea, pe care o întâlnim şi în compoziţia Pierrot lunaire, scrisă în 1912. Această parte din secţiunea a treia este intitulată Vânătoarea fantastică a vântului de vară. Lucrarea se încheie cu un cor apoteotic. Neavând spaţiu în avancronică pentru a prezenta toţi protagoniştii uriaşului concert, care vor fi prezentaţi în caietul-program de sală, spunem că pe lângă ansamblul Filarmonicii „Banatul” vor fi prezenţi pe scenă membrii Altenburg Theater din Gera (Germania), ai Operei Naţionale din Timişoara, Corul pe voci egale al Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timişoara şi al Colegiumului de Muzică Rutheneum Gera.”