Încarc Evenimente

« Toate Evenimente

  • Acest eveniment a trecut.

Concert vocal-simfonic extraordinar Cuvântul | Dirijor: GABRIEL BEBEȘELEA

martie 31, 2023 @ 19:00 - 21:00

Vineri, 31 martie 2023, Orchestra simfonică și corul „Ion Românu” ale Filarmonicii Banatul Timișoara vă invită la un concert vocal – simfonic extraordinar, sub bagheta dirijorală a maestrului GABRIEL BEBEȘELEA, dirijor în Rezidență pentru anul 2023 al Filarmonicii Banatul Timișoara. Dirijorul corului va fi maestrul IOSIF TODEA.

În program:
R. STRAUSS – Traumlicht
R. WAGNER/GOTTWALD – Wesendonck Lieder: Träume
R. STRAUSS – 2 Gesänge, op. 34, 1. Der Abend
R. WAGNER/MAAZEL – Der Ring ohne Worte

În continuare, avancronica de concert, semnată de maestrul Mircea Tătaru:

„Concertul vocal-simfonic din ultima zi a lunii martie, ne dezvăluie frumuseţea şi forţa expresivă a cuvântului însoţit de muzică. Desigur, corul „Ion Românu” pregătit de maestrul Iosif Todea va avea un important rol în acest concert. Dirijorul, maestrul Gabriel Bebeşelea ne propune două lucrări ale lui Richard Strauss — Traumlicht, op. 123 nr. 2 şi 2 Gesänge, op. 34 nr. 1 – Der Abend şi două lucrări ale lui Richard Wagner — Wesendonck Lieder. Träume nr.5 şi Der Ring ohne worte.

Pentru cei care nu cunosc dimensiunea personalităţii acestui mare muzician, să spunem că în seara zilei de 8 septembrie 1949, aproape toate posturile de radio şi-au schimbat programele, cei mai de seamă dirijori şi cele mai mari orchestre au cinstit în acele clipe amintirea lui Richard Strauss. Traumlicht, Lumina visului, este al doilea cor din Trei coruri bărbăteşti, op. 123. Fiind în juriul unor diferite concursuri corale, la finele secolului al XIX-lea, Strauss a devenit foarte interesat de corurile bărbăteşti. Aceasta, datorită posibilităţilor vocale şi specificului acestor voci, capabile şi de culori orchestrale. Compus în 1935, Traumlicht exprimă preocupările lui Strauss în legătură cu demisia din funcția de preşedinte al Camerei de Muzică a Reichului. De asemenea, era nemulţumit că au fost interzise spectacolele cu opera „Femeia tăcută”. Nazismul era în plină ascensiune. Ideea de bază, la fel ca în celebra sa creaţie vocală — Un motet german, este că puterea întunericului nu poate învinge interiorul uman.

Strauss, încă de la 17 ani, când era elev la un liceu din München, cânta în cor. A continuat să facă parte din diferite coruri, astfel că era apropiat de cerinţele şi tehnica din muzica ansamblurilor coralei. În 1897, compune două cântece pentru cor mixt la 16 voci, a cappella. Primul cântec, pe care-l vom asculta, se numeşte Abend, Seara, după un poem de Friedrich Schiller. Este momentul când zeul soarelui, Phebus, coboară carul din cer şi se alătură zeiţei mării, Tethys. Năzdrăvanul Cupidon ia frâiele şi îndeamnă caii să bea, în timp ce cei doi se abandonează.

Otto Wesendonck era un negustor de mătase, dar şi un susţinător al artelor. El era un fel de bancher al lui Wagner, căci îl ajuta cu bani pentru proiectele sale artistice, fără să-i ceară înapoi. În casa lui Otto a cunoscut-o pe soţia acestuia, Mathilde, între ei născându-se o dragoste intensă. Dacă privim un tablou al vremii se vede că era o femeie deosebit de frumoasă, iar dacă spunem că scria poezii cu mult talent, se poate înţelege ce l-a subjugat pe Wagner. Posibil ca dragostea lor să fi fost platonică, pentru că descoperirea iubirii lor nu a declanşat un scandal. Minna Wagner i-a trimis Mathildei o scrisoare plină de reproş, dar pe un ton moderat. Cele două familii au rămas vecine, dar relaţiile s-au răcit. Wagner a plecat la Venezia unde a compus opera „Tristan şi Isolda”, una dintre cele mai răscolitoare experienţe sentimentale cunoscute. Foarte rare sunt cazurile în care Wagner a folosit textele altora pentru muzica sa. Una dintre excepţii sunt Liedurile Wesendonck, compuse pe versurile iubitei sale, de remarcabilă frumuseţe. Vineri seara, însă, vom avea parte de transcripţia lui Clytus Gottvald. Acesta, compozitor, dirijor şi muzicolog s-a specializat pe muzica de cor, făcând transcripţii pentru ansamblu coral la diverse lucrări clasice. În cazul lucrărilor lui Wagner sau Mahler, el a reuşit să transfere calităţile orchestrei romantice în cele ale ansamblului coral, îmbogăţind lumea magică a acestuia.

În final, o idee generoasă. Vom avea parte tot de un aranjament, de astă dată al lui Lorin Varencove Maazel, violonist, compozitor şi dirijor, a cărui artă am cunoscut-o mulţi dintre noi, căci a decedat în 2014. Cel mai mare proiect muzical al lui Wagner a fost Inelul Nibelungilor, constituit din patru opere: Aurul Rinului, Walkiria, Siegfried şi Amurgul Zeilor. Cântat integral, ar dura cam 15 ore. Maazel a reuşit să întocmească o suită orchestrală care durează puţin mai mult de o oră, dar care cuprinde cele mai importante momente ale monumentalei opere, presărate cu leitmotivele specific wagneriene”.

Mircea Tătaru

Detalii

Dată:
martie 31, 2023
Oră:
19:00 - 21:00
Cumpără Bilet »

Organizator

Filarmonica Banatul Timișoara
Telefon:
+40256492521
Email:
office@filarmonicabanatul.ro
Vezi site-ul web Organizator

Loc de desfășurare

Sala Capitol
Bulevardul Constantin Diaconovici Loga Nr. 2
Timișoara, Timiș 300022 România
+ Hartă Google